Dry needling

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de nederlandse fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt om op die manier snel en langdurig te ontspannen.

Dry needling gebruikt een acupunctuurnaaldje om de triggerpoints in de spier aan te prikken. Er is echter een groot verschil tussen dry needling en acupunctuur. Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Deze hebben een invloed op de ‘energiebanen’ in het lichaam.
Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar werkt in de spieren. Het is geen energiebehandeling. Het naaldje wordt specifiek gericht op zogenaamde ‘triggerpoints’ in de spieren die kort gestimuleerd worden om op die manier te kunnen ontspannen.
Dry needling gebruikt een droge acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een ‘spierknoop’ een kleine verkramping in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. Zo kan bijvoorbeeld een triggerpoint in een bilspier pijn in de lage rug en pijn in het been geven. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de oorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
• Pijn en/of stijfheid in de spier, maar ook pijn ‘op afstand’
• Bewegingsbeperkingen van gewrichten vaak horend bij de betroffen spier
• Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
• Pijnontwijkend gedrag: u gaat ‘anders’ bewegen
• Tintelingen in arm of been
• Hoofdpijn, aangezichtspijn
• Kramp

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?:
• Acuut: bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval/sportblessure
• Chronisch: bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding
• Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer (RSI/KANS)
• Overbelasting en/of blessures bij sporters
• Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
• Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips, mitella, sling of brace
• Psychologische factoren zoals stress en depressie
• Voetafwijkingen of beenlengteverschil bijvoorbeeld door botbreuk
• Slaaptekort
• Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak of handtas

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren.
Daarna worden de spieren verder onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.
De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u (bijna) niet. Als het triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat kan een kortdurend krampgevoel geven.
Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Wat kost dry needling?
Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapeutische behandeling. Als u aanvullend verzekerd bent en fysiotherapie vergoed krijgt valt dry needling hieronder.

Voor het maken van een afspraak voor dry needling heeft u geen verwijzing nodig.